Muzica buna pe fiecare saptamana!!

Luceafarul-Teza

Luceafărul
Introducere:
Romantismul este o mişcare literară apărută în Anglia la începutul secolului al XIX-lea, de unde se răspândeşte mai întâi în Franţa şi în Germania, apoi în toată Europa. Această mişcare apare ca o reacţie la stricteţea regulilor clasice, ffind prima foemă de modernism în cultura universală. Curentul are următoarele trăsături principale: expansiunea eului, cultul individualismului, redescoperirea folclorului şi a istoriei naţionale, cultivarea stărilor onirice, interesul pentru mituri şi simboluri, crearea de lumi fantastice, contemplarea trecutului şi a figurilor istorice, triumful sentimentalismului asupra raţiunii, al imaginaţiei asupra logicii şi judecăţii, spirit dinamic, tensiune, deschidere (versus echilibrul şi cultul formelor închise din clasicism), viziunea globală asupra universului (totalitatea, nu detaliul, sinteza, nu analiza), interesul pentru particular, individual, original (nu tipicul/caracterul), cultivarea melancoliei, a unei stări oximoronice în care durerea se asociază cu plăcerea, pesimismul cu speranţa.
În literatura română putem vorbi despre romantism odată cu apariţia paşoptiştilor, manifestul lor fiind de fapt Introducţia la Dacia literară semnat de Mihail Kogălniceanu, ulterior prin opera lirică a lui Mihai Eminescu, ce intelectualizează şi rafinează tematica şi viziunea paşoptiştilor, realizând totodată şi prima revoluţionare a limbajului poetic din literatura română.
Evidenţierea elementelor romantice în textul ales:
Luceafărul este un poem epic ce prezintă alegoria condiţiei omului de geniu, văzut ca o fiinţă sfâşiată de contradicţii adânci şi în antiteză cu omul mediocru, fără aspiraţii spirituale.
Teme secundare întregesc complexul de semnificaţii al poemului: natura terestră şi cosmică, iubirea în dublă ipostază, pământeană şi împlinită şi cea între două entităţi ce aparţin unor lumi incompatibile, fragilitatea şi efemeritatea condiţiei umane, devenirea universală, călătoria la originile universului, în timp şi spaţiu cosmic. Fără a avea pretenţia de a le enumera în totalitate, motivele specifice imaginarului eminescian ţin, în cea mai mare parte, de estetica romantismului: aspiraţia spre o stea sau luceafărul pun în lumină condiţia omului de geniu care doreşte să cuprindă spiritual universul, visul favorizează accesul la un alt tip de realitate, îngerul şi demonul se regăsesc în metamorfozările luceafărului în sacrificiul lui suprem de renunţare la condiţia divină, fortuna labilis şi vanitas vanitatum et omnia vanitas sunt repere ale existenţei terestre, iar teiul, codrul protector, luna ca astru tutelar, izvorul compun natura sălbatică pe fundalul căreia se reface cuplul adamic în final.
Surse de inspiraţie sunt de natură folclorică sau filozofică, ceea ce reprezintă un element al esteticiii romantice. Cele romantice sunt reprezentate pe de o parte de basmele româneşti culese de călătorul german Richard Kunisch - Frumoasa fără corp (tema iubirii incompatibile) şi Fata-n grădina de aur (cu deosebirea că Hyperion nu alege calea răzbunării, căci contravine esenţei superioar a geniului), pe de altă parte de mitul Zburătorului, considerat de Călinescu unul dintre cele patru mituri fundamentale ale culturii române, se regăseşte în prima parte a apoemului: Luceafărul i se arată fetei de împărat în vis, are o înfăţişare luminoasă, îi provoacă o stare de melancolie diurnă, se metamorfozează în tineri cu înfăţişare frumoasă. Influenţele filozofiei lui Arthur Schopenhauer legate de concepţia despre geniu se regpsesc într-o notaţie a poetului pe marginea manuscrisului, din care se deduce că geniul este, în ciuda privilegiului nemuririi, condamnat la nefericire şi singurătate, idee preluată de la filozoful german.
Ilustrativ pentru lirica măştior, Luceafărul are un fir epic în care sunt integrate mai multe personaje (Lucefărul/Hyperion, Fata de împărat/Cătălina, Cătălin, Demiurgul). Prezenţa unui narator, gradaţia firului epic, preponderenţa naraţiunii şi a dialogului, preferinţa pentru verbe sunt elemente ce ţin de prezenţa epicului.
Poemul aparţine însă unei lirici mascate, evidente cel puţin în pasajele ce descriu întâlnirea la nivel oniric dintre fata de împărat şi Luceafăr, ipostazierea astrului în înger şi demon, chemările fetei sau scenariul erotic din partea finală. Nu în ultimul rând, secvenţe dramatice precum dialogul Demiurg-Hyperion sau replicile finale ale celui din urmă corespund filozofiei grave a poemului.
Analiza secvenţială a textului permite identificarea unor elemente ce scot în evidenţă prezenţa mai multor specii: pastelul cosmic se regăseşte în zborul uranic al lui Hyperion, pastelul terestru în tabloul erotic din final, meditaţia cu caracter filozofic în replica Demiurgului, egloga în prima parte a poemului, prin dialogurile dintre fata de împărat şi Luceafăr sau în tablou al II-lea, în scenariul ai cărui protagoişti sunt Cătălin şi Cătălina.
Preferinţa poetului pentru antiteze se reflectă în organizarea poemului, prin opoziţiile stabilite între cele patru tablouri: strofele 1-43: interferenţa planurilor uman-terestru şi cosmic, prin aspiraţia fetei de împărat spre Luceafăr, posibilă numai în plan oniric. Strofele 44-64: planul terestru, ce cuprinde lecţia de iubire dionisiacă a lui Cătălin către un corespondent din ordinea umană, Cătălina. Strofele 65-85: planul cosmic este prezentat prin două secvenţe, zborul lui Hyperion către haosul iniţial de dinaintea Genezei pentru a cere dezlegarea de nemurire, metaforă a sacrificiului suprem în dragoste, respectiv replica Demiurgului, ce accentuează antiteza dintre efemeritatea ordinii fenomenale şi eterna devenire a lumii. Strofele 86-98: planul uman-terestru se regăseşte în idila celor „doi tineri singuri”, proiectată într-un cadru natural feeric şi protector, iar interferenţa cu cel cosmic este posibilă prin invocaţia fetei, ce cheamă Luceafărul ca pe o stea norocoasă, care să-i vegheze destinul. Antiteze precum terestru-cosmic, efemer-etern, perisabilitate-veşnicie, geniu-mediocritate, masculin-feminin ilustrează gustul eminescian pentru această figură de gândire romantică prin excelenţă.
Analiza tablourilor evidenţiază noi elemente romantice. De exemplu, primul tablou prezintă alegoric tema condiţiei omului de geniu pornind de la iubirea incompatibilă dintre o muritoare şi un astru, ambele portrete fiind ale unor entităţi excepţionale în situaţii excepţionale. Fata de împărat este o ipostază superioară a destinului uman prin unicitate, sacralitate (comparaţia „Cum e fecioara între sfinţi”), aspiraţia spre cunoaşterea univrsală (prin echivalenţa cu luna, simbol al cunoaşterii), fiind perdestinată unei experienţe de cunoaştere („Luceafărul aşteaptă”, „Ea trebui de el în somn /Aminte să-şi aducă”). Spirit problematizant şi contemplativ, ea este predispusă la visare, elemente ce o încadrează într-o tipologie romantică. Cele două invocaţii ale fetei, prin care Luceafărul este chemat ca un dublu în vederea constituirii cuplului („Viaţa-mi luminează!”), sunt urmate de două metamorfozări succesive ale Luceafărului, în înger şi în demon, antiteză explicabilă prin raportare la tratatele de angelologie: între spaţiul terestru/profan şi cel celest/sacru, există în imediata apropiere a cerului îngerii, entităţi cu aură divină pe cale a deveni sfinţi, iar mai jos demonii, îngeri căzuţi pentru păcatul de a fi rivalizat divinitatea. Astfel, Luceafărul va trebui să treacă mai întâi prin aceste două stadii în încercarea lui de a renunţa la nemurire.
Cele două metamorfozări se pot analiza paralel: Luceafărul alege în ambele cazuri ipostaze terestre sociale superioare („Părea un tânăr voievod”), are însemne ale puterii „toiag/încununat cu trestii”, „Coroana-i arde pare”), înfăţişarea frumoasă („mândru tânăr”/”mândru chip”), se naşte din principii primordiale (cer şi mare, respectiv aer şi apă) sau contrare (soare şi noapte, respectiv întuneric şi lumină), dar nu are atributele umanităţii („umbra feţei străvezii / E albă ca de ceară”, „marmoreele braţă”, „palid e la faţă”), ci aparţine mai degrabă altei lumi („vânăt giulgi”, „negru giulgi”, „um mort frumos cu ochii vii”).
Refuzul feţei reprezintă o formă de superioritate, căci ea conştientizează limitele destinului uman şi îşi asumă statutul de muritoare. Pe de altă parte, hotărârea Luceafărului de a cere dezlegarea de nemurire în numele iubirii reprezintă forma supremă a sacrificiului.
În antiteză cu registrul grav al iubirii din primul tablou, în strofele 44-64 are loc apropierea între doi exponenţi ai aceleiaşi lumi: Cătălin are o origine socială inferioară („împle cupele cu vin/Mesenilor la masă”, „un paj ce poartă pas cu pas / A-mpărătesei rochii”) şi o paternitate incertă („băiat din flor şi de pripas”), este chipeş („cu obrăjori ca doi bujori”), dar percepe dragostea la nivel instinctual („pânditor”, „îndrăzneţ cu ochii”). El o iniţiază pe Cătălina înr-un ritual erotic de tip carpe diem, care însă u are nicio notăde vulgaritate. Cătălina trebuie pusă în relaţie cu fata de împărat din tabloul întâi: ea abandonează registrul liric, literar din prima parte în favoarea unuia popular, regional („ia du-t’ de-ţi vezi de treabă”, „ce vrei, mări Cătălin”), iar idila cu un paj pune sub semnul întrebării statutul de fată de împărat din prima parte a poemului. Prin urmare, Cătălina reprezintă ipostaza diurnă a fetei de împărat, care este de fapt ipostaza nocturnă ce implică aspiraţia de a depăşi limitele condiţiei umane.
Cele mai profunde semnificaţii legate de condiţia omului de geniu se regăsesc în tabloul al III-lea, care are două secvenţe poetice: pe de o parte zborul lui Hyperion către Demiurg, căruia îi cere dezlegarea de nemurire, fragment ce confirmă statutul lui Eminescu de creator al pastelului cosmic în literatura română, iar pe de altă parte dailogul acestor două personaje ce aprţin ordinii celeste.
Numele prin care este desemnat Luceafărul este Hyperion, etimologic explicabil prin „cel de deasupra/din afara timpului”. Meditaţia Demiurgului accentuează antiteza dintre dimensiunile existenţei terestre şi cele cosmice, dar şi relaţia dintre devenirea eternă a cosmosului în ciuda efemerităţii lumii fenomenale. Elementele ce compun limitele destinului uman sunt enumerate cu o notă dispreţuitoare: muritorii sunt determinaţi în timp şi spaţiu, supuşi hazardului („ei doar au stele cu noroc”) şi deşertăciunii („şi prigoniri deşarte”, „ei nu mai doar durează-n vânt / Deşarte idealuri”), spre deosebire de elementele spaţiului cosmic, care susţin echilibrul universal.
Cadrul cu o uşoară tentă de vulgaritate al întâlnirii dintre Cătălin şi Cătălina din tabloul al II-lea este înlocuit de unul natural, sălbatic, feeric, imaginarul romantic reunind motive specific eminesciene: seara, luna, codrul, teiul, lacul; cuplul este o idee mito-poetică ce reface puritatea adamică a perechii primordiale într-o natură protectoare. Cea de-a treia invocaţie a fetei adresată Luceafărului nu mai vizeză însă iubirea dintre două entităţi incompatibile, căci de data caesta ea se adresează astrului ca unei stele aducătoare de noroc („Pătrunde-viaţă şi în gând / Norocu-mi luminează”). Ultimele şase versuri reprezintă replica finală a lui Hyperion, ce sintetizează drama sa: el nu se poate împlini afectiv, deci nu poate accede la cunoaşterea totală. În antiteză cu destinul omului mediocru, supus hazardului („Trăind în cercul vostru strâmt/ norocul vă petrece”), omul de geniu se sustrage devenirii, rămânând lipsit de afect, apolinic, resemnat (Ci eu în lumea mea mă simt/ nemuritor şi rece”).
Concluzie:
Astfel, poemul se încadrează în curentul romantic prin tematică, prin motive, prsonajele excepţionale în situaţii excepţionale, antitezele real-ireal, terestru-cosmic, masculin-feminin, prin simultaneitatea în planul expresiei a elementelor populare cu cele savante, prin amestecul de genuri şi specii. Luceafărul reprezintă, astfel, un punct maxim al creaţiei eminesciene.

Sursa:Necunoscuta

Alexandru Lapusneanu-Teza

Alexandru Lapusneanul
- nuvela romantica -
Nuvela ‘Alexandru Lapusneanul’ esti prima nuvela istorica din literatura romana, publicata in perioada pasoptista, in primul nr al daciei literare, ilustrand una din sursele literaturii romantice, istoria nationala.Este o nuvela deoarece este o specie epica in proza, cu o constructive riguroasa, avand un fir narativ central. Se observa concizia intrigii, tendinta de obiectivare a perspectivei narative si verosimilitatea faptelor. Personajele sunt relativ putine, caracterizate succinct si graviteaza in jurul personajului principal.Este o nuvela romantica datorita mai multor trasaturi:specie; inspiratia din istoria nationala; tema; conflict; naratiune liniara; personaje exceptionale in situatii exceptionale; personaje construite in antiteza.Nuvela istorica este o specie literara cultivata de romantici, care evoca trecutul istoric prin : tema, personajele si culoarea epocii (mentalitati, comportamente, relatii sociale, obiceiuri, vestimentatie, limbaj).Din cronica lui Grigore Ureche, Negruzzi preia imaginea personalitatii domnitorului Al. Lapusneanul, ca si scene, fapte si replici (de ex. Motto-ul cap. I si IV), dar se distanteaza de realitatea istorica prin apelul la fictiune si prin viziunea romantica asupra istoriei, influentata de ideologia pasoptista.
Nuvela are ca tema lupta pentru putere in epoca medieval. Evocarea artistica a celei de-a doua domnii a lui A.L (1564-1569) evidentiaza lupta pt impunerea autoritatii domnesti si consecintele detinerii puterii de un domnitor crud, tiran. Naratorul este omiscient, omiprezent, sobru, detasat, predominant obiectiv, dar intervine direct prin cateva epitete de caracterizare (de ex:’tiran’, ‘curtezan’, ‘miselul boier’). Naratiunea la per.a III-a aminteste de obiectivitate si conciziune de relatarea cronicarilor.Naratiunea se desfasoara linear, cronologic, prin inalntuirea secventelor narative si a episoadelor, particularitate narativa romantica. Incipitul si finalul se remarca prin sobrietatea auctoriala. Astfel, paragraful initial rezuma evenimentele care motiveaza revenirea la tron a lui Lapusneanu si atitudinea lui vindicativa. Frazele finale consemneaza sfarsitul tiranului in mod concis, lapidar si obiectiv, amintind de stilul cronicarului, iar prin mentionarea portretului se realizeaza caracterul verosimil, specific nuvelei :”Acest fel fu sfarsitul lui A.L, care lasa o pata de sange in istoria Moldovei.”Echilibrul compozitional este realizat prin organizarea textului narativ in patru capitole, care fixeaza momentele subiectului. Capitolele poarta cate un rol rezumativ care constituie replici memorabile ale personajelor :
Capitolul I - “Daca voi nu ma vreti, eu va vreu…” (raspunsul dat de L. solei de boieri care ii cerusera sa se intoarca de unde a venit pt ca norodul nu il vrea). Acest capitol cuprinde expozitiunea (intoarcerea lui A.L la tronul Moldovei)si intriga (hotararea domnitorului de a-si relua tronul si dorinta sa de razbunare);
Capitolul II - “Ai sa dai sama, doamna!” (avertismentul pe care vaduva unui boier decapitat il adreseaza doamnei Ruxanda, pentru ca nu ia atitudine fata de crimele sotului sau). Aici se desfasoara actiunea si se cuprind o serie de evenimente declansate de reluarea tronului de catre A.L :fuga lui tomsa in Muntenia, incendierea cetatilor, desfiintarea armatei pamantene, confiscarea averilor boieresti,,etc;
Capitolul III - “Capul lui Motoc vrem…” (cererea vindicativa a norodului care gaseste in Motoc vinovatul pentru toate nemultumirile). Acest capitol, contine mai multe scene romantice, prin caracterul memorabil sau exceptional : participarea si discursul domnitorului la slujba religioasa de la mitropolie, ospatul de la palat si uciderea celor 47 de boieri, omorarea lui Motoc de multimea revoltata si “leacul de frica “ pt d-na Ruxanda. Capitolul cuprinde punctul culminant.
Capitolul IV - “De ma voi scula, pre multi am sa popesc si eu…” (amenintarea rostita de Lapusneanulcare, blonav, fusese calugarit potrivit obiceiului vremii, dar pierduse astfel puterea domneasca). Aici este infatisat deznodamantul, moartea tiranului prin otravire.

Conflictul nuvelei este complex si pune in lumina personalitatea puternica a personajului principal.
Principalul conflict, exterior, este de ordin politic: lupta pt putere intre domnitor si boieri.
Conflictul seundar, intre domnitor si Motoc, particularizeaza dorinta de razbunare a domnitorului, fiind anuntat in primul capitol si incheiat in cel de-al treilea.
Conflictul social, intre boieri si popr, este limitat la revolta multimii din capitolul al II-lea.
In proza romantic, conflicetel exterioare plaseaza personajele intr-o relatie de antiteza. Din acest punct de vedere, se poate vorbi despre contrastul dintre Lapusneanul si d-na Ruxanda.
Timpul si spatiul actiunii sunt precizate si confera verosimilitate naratiunii: intoarcerea lui Lapusnenanu pe tronul Moldovei, in a doua sa domnie. In primele 3 capitole, evenimentele se desfasoara indata dupa revenirea la tron, iar in ultimul capitol se trece prin rezumare patru ani mai tarziu, la secventa mortii domnitorului.
Personajele sunt realizate potrivit esteticii romantice: personaje exceptionale in situatii exceptionale, antiteza ca procedeu de constructie, liniaritatea psihologica, replicile memorabile.
Alexandru lapusneanul este personajul principal al nuvelei, personaj romantic, exceptional, care actioneaza in situatii exceptionale. Intruchipeaza tipul domnitorului sangeros, tiran, si crud. Hotarat, viclean, disimulat, intelligent, bun cunoscator al psihologiei umane, abil politic, personajul este puternic individualizat si memorabil. Este caracterizat direct si indirect.
Doamna Ruxanda este un personaj secundar, de tip romantic, construit in antiteza cu lapusneanu :blandete - cruzime, caracter slab - caracter tare.
Boierul Motoc reprezinta tipul boierului tradator, viclean, las, intrigant. Este las in fata primejdiei, comportandu-se grotesc in timp ce incearca sa-l determine pe domn sa nu-l dea multimii.
In antiteza cu boierul tradator, sunt personajele episodice Spancioc si Stroici, cu rol justitiar, reprezentand boierimea tanara.
Personajul colectiv, multimea revoltata de targoveti apapre pentru prima data in literature noastra. Psihologia multimii este surpinsa cu finite, in mod realist :strangerea norodului la portile curtii domnesti din cauza unor vesti nelamurite, descumpanirea gloatei care ‘venise faar sa stie pt ce a venit si ce vrea’ in fata intrebarii armasului, glasurile isolate care exprima nemultumirile, in sfarsit, rostirea numelui Motoc, in care toti vad un vinovat pentru toate suferintele.
Limbajul contine expresii populare (‘ramasa cu gura cascata’), regionalism fonetice, arhaisme, care dau culoare epocii.
Naratiunea si descrierea sunt reduse , naratorul obiectiv limitandu-si interventiile. Limbajul personajelor este unul din principalele mijloace de caracterizare si concentreaza atitudini, reda trasaturi in mod indirect, prin replicile memorabile.
Fiind o nuvela istorica in contextual literaturii pasoptiste, A. L. este si o nuvela de factura romantica prin respectarea principiului romantic enuntat in ‘Introductie’ la Dacia Literara - inspiratia din istoria nationala, dar si prin specie, tema, personaje exceptionale in situatii exceptionale, personajul principal alcatuit din contraste, antiteza angelic-demonic, culoarea epocii, spectaculosul festurilor, al replicilor si al scenelor.

Sursa:Referat.ro

TARA ROMANEASCA IN TIMPUL LUI MIRCEA CEL BATRAN (1386 - 1418)

Contextul domniei: expansiunea otomanilor in Peninsula Balcanica (1388) cetatile de pe Dunare: Turnu, Giurgiu sunt ocupate de turci. In aceste imprejurari dispare Ivancov, conducatorul Dobrogei ,iar Mircea cel Batran alipeste provincia la Tara Romaneasca.
In 1389 ostile sarbe (albanezi si bosniaci) conduse de Cneazul Lazar sunt infrante in batalia de la Cosovo Polje (Campia Mierlei)
Conducatorul Lazar moare pe campul de lupta asa cum se intampla si cu sultanul Murad I.
In acest context tronul otoman e preluat de Baiazid I Fulgerul. O parte a serbiei e transformata in scurgeacuri iar o alta parte condusa de Stefan Lazarovici devine vasala a imperiului otoman.
Mircea cel Batran se orienteaza spre o alianta cu Polonia, negociind la Radom prin intermediul lui Petru Musat un tratat cu Vladislav Iagello (1389)
La 20 ianuarie 1390 Tara Romaneasca si Polonia incheiau tratatul de la Lublin prin care Mircea cel Batran si Vladislav se angajau sa se apere impotriva Ungariei lui Sigismund de Luxemburg, tratatul este incheiat in contextul in care in 1391 turcii lui Firus Bei au orgnizat o expeditie de jaf in Tara Romaneasca.
Presiunea otomana a crescut,astfel in 1393 Taratul de Tarnav al lui Sisman devine Pasalac.
1396 Taratul de Vidin al lui Stratimir devine Pasalac
7 martie 1395 se incheie I tratat de alianta antiotomana din istoria S-E European intre Mircea cel Batran si Sigismund de Luxemburg la Brasov.
Tratatul era indreptat “impotriva acelor vreajmasi cumpliti, vicleni si neimpacati dusmani ai nostrii care sunt turcii”
Tratatul stabilea scop, strategie, actiuni comune contra turcilor.
Mircea cel Batran se angaja: “ca ori de cate ori de acum inainte regele maghiar va mrge cu ostirea sa impotriva asa-zisilor turci sau impotriva unor partasi ai lor atunci tot cu ostirea, oamenii si toata puterea noastra a fim datori a merge cu dansul de asemenea noi insine impotriva acelora”.
“Daca insa regele nu ar fi trimis in persoana si ar fi trimis doar ostirea Mircea urma sa procedeze la fel ca un egal al regelui angajandu-se sa asigure libera trecere precum si hrana trebuincioasa contracost ostirii regale ce va merge in partile lui Dobrotici sau in orice alte locuri”
Principala prevedere a tratatului de la Brasov era: regele Maghiar recunostea lui Mircea cel Batran stapanirea asupra Banatului de Severin, Amlasului, Fagarasului, posesiuni pierdute de Radu I
La 17 mai 1395 are loc batalia de la Rovine. Tara este salvata de invazia otomana numai ca marii poieri nemultumiti de intarirea autoritatii domnesti si la adapost fata de pericolul otoman il sprijina pe fratele lui Mircea, Vlad uzurpatorul.
Acesta preia tronul apeleaza la turci, obtine victorie impotriva lui Mircea
In 1396 Mircea cel Batran cu sprijinul lui Stribor voievodul transilvaniei il infrange pe Vlad dar nu poate valorifica succesul ca pleaca in cruciada de la Nicopole.
La aceasta cruciada au participat cavaleri francezi, burgunzi, englezi, germani, maghiari + contingente muntene conduse de Mircea si contingente Transilvaniei conduse de Stribor.
Se incheie cruciada la 25 sept 1396 cu infrangerea crestinilor - Sigismund de Luxemburg, rege maghiar e impiedicat de Vlad sa traverseze Tara Romaneasca se imbarca pe o corabie venetiana si ajunge dupa 3 luni in Ungaria.
Marii boieri isi dau seama ca Vlad nu poate apara tara in fata represariilor otomane este parasit de boierime luat captiv si dus in Transilvania de Stribor - Mircea revine in Transilvania.
In 1397 Baiazid organizeaza o noua expeditie in Tara Romaneasca incheiat cu esec, Mircea cel Batran recucereste cetatea Turnu si construieste Cetatea Giurgiu.
Organizeaza Bania Severinului cu rol administrativ si militar. In 1400 intervine in luptele dinastice din Moldova sprijinindu-l pe Alex, fiul lui Roman I sa preia tronul.
1403 - Mircea reinnoieste tratatul cu Polonia cu ajutorul Moldovei ocupa portul Chilia - Genovezi.
In politica economica in 1409 reinnoieste privilegiile acordate negustorilor Lioveni si in 1413 celor brasoveni.
Apogeul lui Mircea - dupa infrangerea lui Baiazid la Ankara in 1402 de Turkmanul Timur Leuk

Conditiile legislative premergatoare initierii unei afaceri

In Romania,legislatia prevede cadrul de infiintare,dezvoltare si diversificare a societatilor comerciale si a Registrului Comertului.Dupa 1990 s-a intensificat activitatea antreprenoriala prin promulgarea unor legi care vin sa stimuleze activitatea economica a intreprinderilor mici si mijlocii.(I.M.M)
Prima lege privind societatile comerciale a fost in 1990 (avea legatura cu marea privatizare).In 1999 s-a dat o lege ce avea sa stimuleze intreprinderile mici si mijlocii.
Pasii premergatori deschiderii unei afaceri:
1.Rezervarea denumirii,logo-ului firmei pentru luni de zile la Registrul Comertului.
2.Varsarea capitalului minim intr-un cont special,in banca si depunerea foii cu specimene de semnaturi.
3.Acordul vecinilor de unde firma isi are sediul.
4.Semnarea actului constitutiv impreuna cu asociatul la un birou notariat:sediul,denumirea,obiectul de activitate principal si secundar,date de identificare a asociatilor,cazierul asociatilor,chiar daca asociatul este o persoana straina este necesara prezenta unui translator autorizat.
5.Depunerea dosarului la Registrul Comertului impreuna cu cererea de infiintare a firmei.
6.Analiza dosarului de catre judecatorul delegat si obtinerea acceptului de infiintare a firmei.
7.Publicarea infiintarii firmei in Monitorul Oficial.
8.Obtinerea vizelor de la pompieri,sanepid,mediu.

Conditiile necesare initierii unei afaceri

1.Conditii naturale
In ciuda dezvoltarii mijloacelor de transport si comunicatii,a extinderii retelelor de informatii,conditiile naturale reprezinta un reper important in momentul initierii unei afaceri.
2.Conditiile economice-pluralismul formelor de proprietate:
a)Proprietatea privata care poate fi individuala(persoanele fizice) si asociativa (persoanele juridice).
b)Proprietatea publica (a statului)
c)Proprietate mixta (statul este asociat-actionar alaturi de o persoana fizica sau juridica in realizarea unei societati comerciale)
Pluralismul formelor de proprietate sta la baza liberei initiative prin care fiecare individ este liber sa aleaga orice forma juridica doreste (S.C,P.F,A.F)
Formele juridice ale S.C. (minim 25 milioane)
S.R.L =Societate cu raspundere limitata
Este singura societate comerciala care poate avea asociat unic.
S.A=Societate pe actiuni (minim 2 actionari) (minim 125 milioane)
S.N.C=Societate nume colectiv (asociatii,societate de persoana)
S.C.S=Societate in comandita simpla (Asociati)
S.C.A=Societate in comandita pe actiuni
Preturile trebuie sa depaseasca costurile de productie si sa contina valoarea adaugata.
Concurenta este o sita care cerne agentii economici ce desfasoara activitate profitabila din punct de vedere :
-al calitatii;
-al costurilor de productie;
-al gradului de satisfacere al nevoilor consumatorilor.
Gradul de dezvoltare al unei tari.
In tarile slab dezvoltate este profitabila activitatea de productie,deoarece forta de munca este mai ieftina.
Activitatea de comercializare a productiei este de preferat sa se realizeze in tarile dezvoltate care au o putere de cumparare mai mare.
 

Vizite

Afisari pagina

 
Bloguri, Bloggeri si Cititori