Muzica buna pe fiecare saptamana!!

Romanitatea romanilor in viziunea istoricilor

Sintagma “romanitatea romanilor” se refera la descendenta romana a romanilor din colonistii adusi de romani in Dacia Traiana, latinitatea limbii romane, unitatea de neam a romanilor din intreg teritoriul locuit de ei, pastrarea esentei romane in datini si obiceiuri. Romanitatea este sintetizata de etnonimul “roman” care face trimitere la originea neamului – Romania. Romanitatea este legata de continuitatea geto-dacilor sub stapanire romana si continuitatea daco-romana la Nord de Dunare dupa retragerea aureliana (271-274/275). Dovezile acestei continuitati sunt de ordin logic,arheologic, lingvistic, etnografic, istoric.Romanitatea orientala este o realitate ce nu poate fi pusa in discutie si ea se identifica cu poporul roman, care este de altfel singurul mostenitor direct al romanitatii orientale.Romanitatea romanilor a retinut atentia cronicarilor, filozofilor, etnografilor,geografilor, literatilor, dar cei care s-au ocupat cel mai mult de aceasta tema au fost istoricii. Ei au staruit sa demonstreze continuitatea romana in Dacia dupa retragerea aureliana, originea latina a limbii romane, formarea constiintei de neam, a originii romane a romanilor. Romanitatea romanilor a determinat multe controverse, polemici,teorii contradictorii sau total gresite, unele urmarind alte scopuri decat cele stiintifice.
Romanitatea romanilor in constiinta europeana in secolele VII-XIII:In secolul VII, se exercita influenta Imperiului bizantin, care stapanea teritorii la Dunarea de Jos. Acestia au fost primii care au adus informatii cu privire la originea romana a poporului roman. In izvoarele bizantine, locuitorii de la Nordul Dunarii apar sub denumirea de “romani”. Acest lucru se poate vedea in tratatul militar bizantin, Strategikon, scris in timpul domniei imparatului Mauricius. Alte informatii ne ofera calatorii straini, printre care armeni si persanii. O alta sursa o reprezinta“Cronica rusa de la Kiev/ Cea mai veche cronica rusa”,din secolul XI. Graitoare in acest sens sunt si izvoarele maghiare, precum “Gesta hungarorum”, scrisa in secolul XII, in timpul regelui Bella al IV-lea. O alta lucrare este cea a lui Simon de Kezo,“Gesta Hunorum et Hungarorum”, din secolul XIII.In ceea ce priveste etnonimele folosite de diverse izvoare pentru a desemna locuitorii de la Nordul Dunarii, acestia apar la cumpana dintre primul si cel de-al doilea mileniu al erei crestine sub numele de vlahi(volohi, valahi), termen care desemneaza un neslav, un popor de origine romanica. Numele de vlahi, volohi, dat de catre straini romanilor marcheaza sfarsitul etnogenezei poprului roman si exprima caracterul sau romanic. Alte denumiri folosite sunt blachi, olohi (ultimul folosit demaghiari). Toate aceste etnonime au semnificatia de latinofoni ( vorbitori de lb.latina).Inaintand cronologic pe firul istoric, in secolul al VIII-lea, informatiile se inmultesc.Apare insemnarea de la Castamonitu(o manastire situate in Sudul Greciei), in care apar mentionati vlaho-rinchinii de pe raul Rinkos. Totodata, in lucrarea
“Cronographia”, Theophanes Confesor face referire la prima forma pastrata din limba protoromaneasca, si anume indemnul rostit de un soldat :”Torna, torna fratre!”.In secolul al IX-lea, reprezentive sunt Cronica armeanului Moise Chorenati, in care se vorbeste despre tara Balak si cronica turca “Oguzname”, in care se mentioneaza locuitorii din spatiul carpato-dunareano-pontic cu numele de uluk-ili.Secolul al X-lea se afirma prin trataul bizantin “De administration imperiae”,redactat de Constantin al VII-lea Porfirogenetul, imparatul bizantin. El denumeste populatia neslava din balcani, in contextul asezarii slavilor, cu numele de romani, in opozitie cu bizantinii, care sunt denumiti romei.Vlahii mai sunt mentionati si in corespondenta Imparatului bizantin Vasile al II-lea Macedoneanul, din secolul al XI-lea. Tot atunci, se mentioneaza si rascoala vlahilor si bulgarilor de catre K. Kynnamos.In secolul al XII-lea sursele se diversifica. Apare lucrarea maghiara “Gesta hungarorum”, care aminteste de “blachii ac pastorem Romanorum” si de voievodatele conduse de Menumorut, Glad si Gelu, “quidam Blachus”(un oarecare roman), facand referire deci la etnie.In secolul al XIII-lea, avem corespondenta lui Ionita Kalloian cu Papa Inocentiu al III-lea, in care se pune in evidenta originea romana a vlahilor. Tot atunci apare si lucrarea lui Simon de Kezo, “ Gesta Hunorum et Hungarorum”, in care locuitorii din Panonia apar sub sub numele de vlahi.Toate aceste izvoare narrative sustin idea unei constiinte europene privind romanitatea romanilor. Romanitatea romanilor in Epoca Renasterii in secolele XIV-XVI:In aceasta perioada, interesul pentru acesta realitate creste, datorat pe de o parte cresterii interesului pentru Antichitatea greco-romana. In acelasi timp, originea latina a limbii si a poporului roman, precum si prezenta neintrerupta a romanilor in teritoriile nord-dunarene, au fost pentru multe secole un fapt de constiinta istorica europeana, in conditiile aparitiei si dezvoltarii pericolului otoman/ implicarea Tarilor Romane in luptele tarzii/”cruciada tarzie”. Reprezentantii acestei perioade au fost umanistii italieni: Poggio Braciolini, Flavio Biondo, Enea Silvio Piccolomini cu cea mai cunoscuta lucrare “Cosmographia”, Johannes Leunclavius, Antonio Bonfinius,Francesco della Valle. Toti acestia sustin idea romanitatii romanilor, afirmand ca “ romanii sunt urmasii colonistilor romani adusi de Traian in Dacia”. Ca marturie sta limba latina, cea mai pura limba neolatina vorbita in Epoca Renasterii. Denumirea de romani vine de la termenul Romanus. In secolele XVII-XVIII, idea descendentei romanilor din “coloniile romane” ale lui Traian a prins si mai mult contur, iar marturiile asupra originii romanilor sunt tot mai numeorase si atestate pe tot continentul european. In afirmarea autohtoniei romanilor in tinuturile carpato-dunarene un rol important l-au jucat carturarii sasi din Transilvania, aflati direct in contact cu romanii. Unul dintre cei care au abordat latinitatea poporului roman a fost Hermann David, care arata ca “atat cei de dincolo de Carpati, cat si cei din Transilvania, isi trag originea si numele, ba chiar si limba romana, din colonistii adusi de Traian”. Un altul este Martin Opiz . Insa sunt si unii carturari maghiari care isi exprima neincrederea fata de teoria originii romane a romanilor si a autohtoniei lor, ca Istvan Szamoskoszy (primele contestatii apar inca dela sfarsitul veacului al XVI-lea, inceputul veacului al XVII-lea). Nu lipsesc insa nici cei ce sustin teoria descendentei romanilor din romani, ca Andrei Huszti, la mijlocul veacului al XVIII-lea. Insa in general istoriografia extrerna sustine in aceste secole problema romanitatii romanilor. Dintre reprezentantii straini, amintim si pe Andrei Huszty, Martin Lebrecht si E. Gibboon. Istoriografia interna se remarca prin lucrarea“Hungaria” a lui Nicolae Olahus, personalitate de anvergura europeana, umanist,care considera ca romanii din Moldova, Tara Romaneasca si Transilvania sunt descendentii colonistilor romani, ceea ce explica limba lor latina. In secolul al XVII-lea, se afirma cronicarii Grigore Ureche, Miron Costin(De neamul moldovenilor),Nicolae Costin. Pe langa acestia, se remarca si Constantin Cantacuzino si Dimitrie Cantemir, care exprima in scrierile lor, bazate pe traditiile locale si scrierile umanistilor straini autohtonia si romanitatea romanilor. Lucrarea de seama pentru Cantacuzino este “Istoria Tarii Romanesti”. Dimitrie Cantemir, domn al Tarii Romanesti intre 1710-1711, scrie o lucrare sub influenta iluminismului “Descriptio Moldaviae”. Invatatul domn mai scrie in lucrarea sa reprezentativa “Hronicul vechimei a romano-moldo-vlahilor” ca :”Acestia dara (…) vestiti romani (…) sunt mosii, stramosii nostri, a moldovenilor, muntenilor, ardelenilor (…)”.Secolul al XVIII-lea aduce politizarea problemei, pe fondul afrimarii miscarii de emancipare nationala din Transilvania. Evenimentele derulate isi au punctul deplecare in 1699, cand Transilvania a intrat oficial sub stapanirea Imperiul Habsburgic, prin pacea de la Karlowitz. In 1698 s-a intrunit Sinodul de la Alba Iulia,format din 38 de protopopi romani ortodocsi care aceepta unirea cu Biserica Romei si astfel ia fiinta Biserica Greco-Catolica. In 1699, Imparatul da niste diplome prin care recunoaste drepturile protopopilor iar in 1701 le extinde aceste patente asupra celorlalti romani greco-catolici. Maghiarii se opun aplicarii acestor norme. In 1728,Ioan Inochentie Micu, innobilat cu particula “klein”, episcope greco-catolic, alcatuieste memorii, “supplex libellus”. In 1744, I.I.Micu trimite aceste memorii imparatesei Maria Tereza, la Viena si le fundamenteaza cu argumente istorice, filozofice si umanitare. I.I.Micu convoaca apoi la Blaj un sinod, format din cele doua biserici.Maria Tereza il exileaza la Roma, unde va muri in 1768. Ideile sale sunt preluate si dezvoltate de preoti, patrund in mediile intelectuale, in randul negustorimii,functionarilor romani care se aflau in administratia Imperiului.In 1784, are locrascoala lui Horia, Closca si Crisan. In 1791, se alcatuieste primul program politicromanesc, “ Supplex Libellus Valachorum”. Ca reactie in plan cultural, textul este adnotat critic de Franz Joseph Sulzer, care neaga romanitatea si autohtonia romanilor in transilvania, sustine ca retragerea aureliana a fost totala si ca poporul roman s-a format in Peninsula Balcanica la Sud de Dunare, de unde a emigrat la Nord deDunare in secolul XIII. Este deci un popor de pastori nomazi, de aceea nu se cuvine sa aiba drepturi. Se naste astfel Teoria imigrationista, care le neaga romanilor dreptul dea se fi constituit in spatiul carpato-danubiano-pontic. Maghiarii sustin aceasta idee, ca Josef Karl Eder, Johann Christian von Engel si Bella Marton. Combaterea se face pe fondul unei polemici violente de catre reprezentantii Scolii Ardelene, miscare culturalasi ideological ilumnista a intelectualitatii romanesti din Transilvania de la sfarsitul secolului XVIII si inceputul secolului XIX : Petru Maior, Gheorghe Sincai, Samuel Micu si Ion Budai-Deleanu. Ei scriu lucrari cu character istoric si folologic,demonstrand latinitatea limbii romane, vechimea si continuitatea romanilor,descendenta romana. Insa,in focul dezbaterilor, ei comit si o eroare si anume admir exterminarea dacilor, sustinand originea pur romana a poporului roman. Ideea purismului latin va fi reluata in prima jumatate a secolului al XIX-lea, de o grupare care sustine “purismul latin”, in frunte cu Augustin Lecurian – scrierea etimologica a cuvintelor. Istoriografia externa nu acorda atentie teoriei lui Sulzer. Autohtonia romanilor este sustinuta in continuare.Secolul al XIX-lea aduce in prim plan politizarea problemei. Dupa reprimarea revolutiei de la 1848-1849(expresia luptei pentru emancipare nationala), imperiul cauta solutii pentru adaptare. Pe fondul situatiei politice, pe baza Pronunicamentului de la Blaj, din 1868 si constituirii partidelor nationale PNR din Transilvania-passivism si PNR din Banat- activism= PNR Sibiu-1881. Pe fondul acestei miscari, se reactiveaza Teoria imigrationista. In 1871, Robert Roesler publica la Leipzig “Scrieri romanesti. Cercetari de istorie veche a romanilor”. El incearca sa dea contur stiintific teoriei imigrationiste. De acum incolo aceasta se va numi Teoria Roesleriana, dupa numele celui care a fondat-o.Idei de baza:1). Dacii au fost exterminati in urma razboaielor cu Traian- dovada:disparitia toponimelor. Acest argument este fals, intrucat dovezile narative, istorice arata ca orasele continua sa aiba nume vechi dacice, precum Napoca, Apulum,Potaisa, Drobeta. Porolisum.2).Romanizarea nu s-a putut face in 165 de ani cat a durat ocupatia efectiva romana.In realitate, romanizarea a fost un proces total si ireversibil.3.) Aurelian a retras intreaga populatie din Dacia- izvoare medievale timpurii, care au ca text de plecare Eutropius si creeaza impresia evacuarii intregii Dacii. Argumente aduse in favoarea acestei afirmatii:-lipsa elementelor germane in limba romana- nu lipsesc total;-prezenta cuvintelor sud-slave in lb. romana;-dialectele sud-dunarene ale lb. romane;-cuvintele comune cu albaneza;-romanii s-au crestinat in Peninsula Balcanica, de aceea folosesc in biserica limba slavona si alfabetul chirilic. (cultura medievala romaneasca pana in secolul XVI).Se sustine ca poporul roman s-a format in vestul Pensinsulei Balcanice, ca popor nomad si a imigrat la Nordul Dunarii in secolul al XIII-lea, dupa venirea maghiarilor.Pe plan extern, teoria nu prezinta ecou deosebit.Pe plan intern, se afirma Bogdan Petriceicu Hasdeu cu un studiu “Pierit-au dacii” in care sustine supravietuirea elemntului autohton geto-dac in urma cuceririi Daciei.“Istoria critica a romanilor”, “Etimologicum magnum romanea”-dictionar care arata ca 60% din lexic este latin si ca 80% din fondul principal de cuvinte este latin. O alta lucrare este “Cuvinte den betrani”, in care alege textul unei doine din Dobrogea, care are cuvinte de origine latina.Este urmat de A.D.Xenopol, care a dat cea mai sistematica si viguroasa replica imigrationistilor bazandu-se pe argumente solide. A scris “Teoria lui Roesler. Studiu asupra staruintei romanilor in Dacia Traiana”, Componentele fundamentale ale etnogenezei sunt dacii si romanii. Sustine continuitatea, unitatea pe timpul migratiilor si latinitatea limbii romane. Alta lucrare este “Istoria romanilor din Dacia Traiana”.
Altii au fost A. Philippide, D. Onciul, D. Philippide, D. Photino, M. Kogalniceanu, care sustin ca arie a formarii a romanitatii orientale atat la nordul cat si la sudul Dunarii.Din exterior, Paul Schapharik, vorbeste despre linia Jirecek, care delimita romanitatea orientala. In dialectele sud-dunarene ale limbii romane el vede ramasitele limbii protoromanesti. Altii din istoriografia externa au fost Theodor Mommsen, Paul MacHandrick, Johann Jung, Carl parch – latinitatea, romanitatea, autohtonia.In secolul al XX-lea, perioada interbelica, se afirma Nicolae Iorga prin monumentala lucrare in 10 volume “Istoria romanilor”- constituirea poporului romanin contextul istoriei europene. Altul este Vasile Parvan, primul mare arheolog, totodata mare istoric, care demonstreaza cu argumente arheologice romanitatea poporului roman in lucrarile “Istoria romanilor de la gurile Dunarii” si “Getica”. Un raspuns bine argumentat cu privire la continuitatea si romanitatea romanilor l-a dat istoricul Gheorghe Bratianu in lucrarea “O enigma si un miracol istoric: poporul roman”(1937)in care demonstreaza fara drept de apel, in context european, ca romanitatea si continuitatea romanilor sunt procese reale si nu miracole.In perioada comunista, in prima etapa a lui Gheorghe Gheorghiu Dej(1907-1965),istoriografia se substituie tendintelor de sovietizare.In 1947, Roller scrie “Istoria romanilor” si incearca prin aceasta lucrare sa anuleze rolul romanilor in formarea poporului roman, punand accent pe elementul slav. In a doua etapa, a lui Ceausescu,se remarca tendinte de exagerare a influentei elementului dac in formarea poporului roman=dacomanie. Dupa prabusirea comunsimului din 1989, are loc o demitizare a istoriei romanilor. Spre exemplu, Lucian Boia spune ca ideea de romanitate trimite la limba latina si la denumire.Realitatea istorica este existenta poporului roman, continuator al romanitatii orientale si fauritorul unei civilizatii de factura romana, parte componenta a civilizatiei europene. Romanii au avut constiinta originii comune, a unitatii de neam,a vechimii, continuitatii si originii latine in tot cursul secolelor trecute, ceea ce a stat la baza formarii constiintei nationale si fauririi statului roman modern.

Structura sociala

Structura inseamna elementele unui ansamblu si relatiile dintre acestea.
In societate exista clase sociale si straturi sociale.Clasa sociala este un grup de oameni care au in comun anumite caracteristici economice.
Stratul social este grupul de oameni care au in comun un stil de viata,comportamente asemanatoare,precum si conditii de viata asemanatoare.
Desi cele doua notiuni uneori au sens asemanator,totusi ele se deosebesc prin faptul ca o clasa sociala face referire mai mult la populatia ocupata (care profeseaza),iar stratificarea sociala face referire la intreaga populatie.Astfel,o clasa sociala poate cuprinde mai multe straturi sociale,iar un strat social este alcatuit din persoane care apartin mai multor clase.
Deplasarea unei persoane dintr-o clasa sociala in alta se numeste mobilitate.Exista mai multe tipuri de mobilitate:
-Intergenerationala;
-Intragenerationala.
Ca urmare a locului ocupat intr-o clasa sau strat din punct de vedere social,persoana ocupa o pozitie sociala.

Familia

Este un grup social format din relatii de rudenie,filiatie sau casatorie,persoanele respective avand gospodarie comuna si responsabilitati reciproce.
Casatoria este uniunea liber consimtita intre doua persoane,avand la baza sentimente si intocmirea unor acte.
Tipuri de familie:
-Conjugala (sot si sotie);
-Monoparentala (un singur parinte);
-Concubinaj;
-Celibatul (persoana necasatorita);
-Nucleara (parinti si copii);
-Extinsa (mai multe generatii);
Functiile familiei:
-Functia de reproducere (biologica);
-Functia economica (in prezent este indeplinita mai mult pe plan financiar,nu si pe cel de producere a bunurilor de consum);
-Functia de socializare (consta in cresterea,formarea,dezvoltarea omului ca fiinta sociala.Este primul loc,in familie,unde incepe educatia "Cei sapte ani de-acasa");
-Functia de suport moral pentru membrii sai.

Arborele genealogic
Gradul de rudenie se stabileste pe doua ramuri:
-Verticala;
-Colaterala;
Pe verticala presupune relatia directa,ascendent-descendent.
Colateral inseamna intre persoane care au ascendenti comuni.Exemplu:Frati,veri etc.

Ancheta sociologica

Este metoda de obtinere a informatiilor prin adresarea de intrebari,scris sau oral,ale caror raspunsuri sunt prelucrate de catre cercetatori.
Tehnicile de aplicare sunt interviurile si chestionarele.
Chestionarul este o succesiune de intrebari ordonate logic si psihologic sau succesiune de imagini,ale caror raspunsuri urmeaza sa fie analizate.
Reguli de construire a chestionarului:
-Se incepe cu intrebari inchise "de spart gheata",adica de familiarizare cu activitatea;
Intrebarea inchisa este cea la care raspunsul este prestabilit,astfel incat cel care raspunde are variante limitate de raspuns.
Exista intrebare inchisa chiar fara variante de raspuns.
Exemplu: In ce an esti nascut?
-Grafic,chestionarul se realizeaza:
a)Intrebarile se scriu cu un anume caracter,iar raspunsurile diferit;
b)Raspunsurile se trec mai din interior;
c)Intrebarile si raspunsurile se scriu doar pe o pagina,nu si verso;
d)Intrebarea nu se separa de raspuns;
e)Nu se pun doua intrebari intr-una;
f)Nu se pun intrebari sub forma "Nu-i asa ca...?" cu dubla negatie;
g)Nu se pun intrebari ce sugereaza raspunsuri.
Se incepe si se finalizeaza cu intrebari inchise.Nu se cer date personale de genul "nume".
Pe parcursul chestionarului se trec intrebari deschise si semideschise.
La intrebarile inchise pot fi date ca variante de raspuns anumite scale:
-Da;
-Nu;
-Rar;
-Des;
-Uneori;
-Niciodata;
-Zilnic.
Cea mai des folosita este scala de 5 trepte.
Intrebarile semideschise combina variantele de raspuns oferite cu altele de opinie.
Exemplu: Fumezi?
-Rar
-Des
-.....(aici se pune raspunsul dvs. propriu,nu unul din cele de mai sus)
Exista si intrebari doar de opinie,gen:
Ce parere aveti despre....?
De obicei,intrebarile se adreseaza la persoana a 2-a plural.
Ancheta sociologica se poate realiza oral pe baza de interviu.
Acesta poate fi individual sau in grup.Poate fi strict verbal sau combinat cu un chestionar.Poate fi fata in fata sau printr-un telefon.(video)
Avantaje:
-Sunt chestionate foarte multe persoane;
-Poate fi observat comportamentul nonverbal;
-Spontaneitatea celui care raspunde.
Dezavantaje:
-Costuri ridicate;
-Timp foarte lung de intervievare;
-Se renunta la anonimat.

Studiul documentelor sociale
Documentele sunt texte scrise sau obiecte care pastreaza anumite semne cu referire la o persoana contemporana sau nu cu cercetatorul.
Tipuri:
-Cifrice;
-Necifrice.
-Oficiale;
-Neoficiale.
-Combinatii: exemplu:Cifric-Oficial.
Cele mai utilizate sunt biografia,autobiografia,jurnalul,recensamantul,registrele de stare civila.

Observatia sociologica

Este metoda de obtinere a informatiilor sociale cu ajutorul simturilor(vaz,auz)cu scopul de a realiza o cercetare privind fapte,persoane,relatii,societatea in ansamblu.
De obicei aceasta metoda este cea mai folosita si foarte veche.Are mai multe forme:
a)Observatia structurata presupune construirea unor categorii in care vor fi ulterior incadrate fenomenele studiate;
b)Autoobservatia;
c)Observatia participativa  presupune integrarea celui care cerceteaza in desfasurarea fenomenului sau la viata comunitatii cercetate.Integrarea poate sa fie cunoscuta sau nu de catre cei studiati.
d)Observatia nedistorsionata (faptul este inregistrat si dupa aceea se stabilesc concluziile in baza unor caracteristici.)
 

Vizite

Afisari pagina

 
Bloguri, Bloggeri si Cititori