Secolul XIX reprezinta o perioada de innoiri nu doar in activitatea
politica sau in industrie,ci si in viata culturala.Este perioada in care
apar o serie de curente culturale noi care vor influenta
pictura,sculptura si arhitectura sfarsitului de secol si inceputul
secolului XX.
Unul dintre cele mai importante curente a fost
Impresionismul.Numele vine de la opera pictorului francez Monet
'Impresie,rasarit de soare".
Impresionismul se caracterizeaza prin folosirea unor culori foarte vii care creeaza privitorului o impresie foarte puternica.
In cultura romaneasca cel mai important reprezentant este Nicolae Grigorescu.
Grigorescu
picteaza atat aspecte ale vietii rurale (carele cu boi,peisaje din
natura sau scene de lupta).El se deplaseaza alaturi de armata romana pe
frontul din Balcani din 1877-1878,imortalizand numeroase momente din
lupta.
Impresionismul este urmat de expresionism.
Acesta nu mai are mesajul la vedere,ci este interior si trebuie decodificat de privitor.
Incepand
cu secolul XX arta devine tot mai abstracta,astfel simbolismul
utilizeaza anumite simboluri care inlocuiesc viata reala.
Cubismul
reprezinta un curent artistic aparut in perioada interbelica,avandu-l
ca principal exponent pe spaniolul Pablo Picasso.El imbina pictura cu
geometria,incercand descompunerea in plan a fiecarei imagini,asemeni
fetelor unui cub.Astfel,chipurile umane sunt vazute in acelasi tablou
din toate partile.
Si Picasso si-a inspirat opera din
confruntarile secolului XX,in special din razboiul civil spaniol
declansat dupa venirea la putere a lui Franco.
Muzica buna pe fiecare saptamana!!
Conservatorismul si Liberalismul
In secolul XIX societatea europeana va cunoaste o perioada de modernizare sub aspect ideologic,politic si cultural.
Datorita influentei revolutiei franceze (1789) apar doua curente politice noi : conservatorismul si liberalismul.
Conservatorismul reprezinta o reactie la adresa revolutiei franceze.El spune ca orice transformare trebuie facuta cu pasi mici,cu pastrarea elementelor pozitive din vechiul regim si construirea altora noi care sa se intrepatrunda cu primele.
Conservatorii sunt impotriva revolutiei.Revolutia franceza a sters cu buretele tot ce existase pana atunci,si pe sustinatorii vechiului regim i-a trimis la ghilotina.
Conservatorii se tem de excese.Orice revolutie provoaca un soc mare.Este posibil ca revolutia sa aduca la putere oameni total nepregatiti.De aceea orice transformare trebuie bine masurata si analizata pentru a nu creea dezechilibre.
In Romania curentul conservator a fost reprezentat de marii mosieri care se temeau ca prin raspandirea ideilor revolutiei franceze,pamanturile lor vor fi confiscate si impartite taranilor.
In 1880 ei chiar au infiinta Partidul Conservator in frunte cu Petre P. Carp si Lascar Catargiu.
Desi nu erau formati ca partid,totusi conservatorii au constituit primul guvern unic al Romaniei in 1862,in timpul lui Cuza,sub conducerea lui Barbu Catargiu,asasinat in conditii suspecte.
Opus conservatorismului este liberalismul.Acesta isi are originea in timpul perioadei luministe (Secolul XVIII) cand ganditori precum John Locke au afirmat ca progresul unei societati se datoreaza liberei initiative.Cu cat cetatenii au mai multe drepturi si libertati,cu atat lumea va progresa mai repede,deoarece oamenii lipsiti de constrangeri produc idei pentru progresul comunitatii.
Liberarii sustin separarea puterilor in stat si votul universal (conservatorii sustin votul cenzitar).
In Romania acest curent a aparut in timpul revolutiei de la 1848,sustinut de boieri,intelectuali si de catre burghezie,care dorea introducerea unui sistem constitutional (drepturi egale pentru toti,alegeri libere).
In 1875 acesti liberali s-au constituit intr-un partid numit Partidul National Liberal.
Acesta reprezenta interesele industriasilor si avea ca slogan "Prin noi insine!" (incurajarea capitalului intern)
Partidul a fost condus de catre Ion C. Bratianu si apoi de Ion I.C. Bratianu,si a mai avut ca membrii marcanti pe Mihail Cogalniceanu si Fratii Golesti.
Datorita influentei revolutiei franceze (1789) apar doua curente politice noi : conservatorismul si liberalismul.
Conservatorismul reprezinta o reactie la adresa revolutiei franceze.El spune ca orice transformare trebuie facuta cu pasi mici,cu pastrarea elementelor pozitive din vechiul regim si construirea altora noi care sa se intrepatrunda cu primele.
Conservatorii sunt impotriva revolutiei.Revolutia franceza a sters cu buretele tot ce existase pana atunci,si pe sustinatorii vechiului regim i-a trimis la ghilotina.
Conservatorii se tem de excese.Orice revolutie provoaca un soc mare.Este posibil ca revolutia sa aduca la putere oameni total nepregatiti.De aceea orice transformare trebuie bine masurata si analizata pentru a nu creea dezechilibre.
In Romania curentul conservator a fost reprezentat de marii mosieri care se temeau ca prin raspandirea ideilor revolutiei franceze,pamanturile lor vor fi confiscate si impartite taranilor.
In 1880 ei chiar au infiinta Partidul Conservator in frunte cu Petre P. Carp si Lascar Catargiu.
Desi nu erau formati ca partid,totusi conservatorii au constituit primul guvern unic al Romaniei in 1862,in timpul lui Cuza,sub conducerea lui Barbu Catargiu,asasinat in conditii suspecte.
Opus conservatorismului este liberalismul.Acesta isi are originea in timpul perioadei luministe (Secolul XVIII) cand ganditori precum John Locke au afirmat ca progresul unei societati se datoreaza liberei initiative.Cu cat cetatenii au mai multe drepturi si libertati,cu atat lumea va progresa mai repede,deoarece oamenii lipsiti de constrangeri produc idei pentru progresul comunitatii.
Liberarii sustin separarea puterilor in stat si votul universal (conservatorii sustin votul cenzitar).
In Romania acest curent a aparut in timpul revolutiei de la 1848,sustinut de boieri,intelectuali si de catre burghezie,care dorea introducerea unui sistem constitutional (drepturi egale pentru toti,alegeri libere).
In 1875 acesti liberali s-au constituit intr-un partid numit Partidul National Liberal.
Acesta reprezenta interesele industriasilor si avea ca slogan "Prin noi insine!" (incurajarea capitalului intern)
Partidul a fost condus de catre Ion C. Bratianu si apoi de Ion I.C. Bratianu,si a mai avut ca membrii marcanti pe Mihail Cogalniceanu si Fratii Golesti.
Calatorii romani in secolele XVII -XIX
Studiu de caz
1.Nicolae Milescu-Spatarul
2.Dinicu Golescu
3.Constantin Cantacuzino
Incepand cu secolul XVI tot mai multi invatati romani iau contact cu strainatatea.Ei sunt fie ambasadori ai domnitorilor romani la curtile europene,fie se adapostesc in marile orase fiind in conflict cu regimurile din tara.
Prezenta acestora in strainatate are un rol benefic pentru faptul ca ei aduc modelele civilizatiei occidentale in tarile romane,dar si transmit europei vestice informatii despre romani.
Nicolae Milescu-Spatarul : fost dregator roman in Moldova in a doua jumatate a secolului XVII.Traieste in exil la Moscova si primeste din partea tarului Petru cel Mare misiunea de a realiza o expeditie diplomatica in China (1675-1678).
El insemneaza toate aspectele calatoriei sale "In Tara Chitailor",de la relief,populatiile intalnite,organizarea economica si politica.
Milescu este considerat cel care a introdus portul occidental la Moscova,la influenta lui Petru cel Mare si-a obligat toti boierii sa-si rada barbile si sa poarte haine occidentale (nemtesti).
Dinicu Golescu : boier argesean din secolul XIX a realizat in anii 20' o calatorie prin imperiul habsburgic,ajungand pana in Elvetia.
El lasa o lucrare numita "Insemnari a calatoriei mele" intr-o gramatica foarte sofisticata.El este impresionat de nivelul de trai al taranilor,de cunostintele lor de istorie si geografie si de stiinta lor de carte.
Intors in tara,el isi pune averea in slujba educarii taranilor,deschizand "o scoala greceasca",chiar la conacul sau de la Golesti.
1.Nicolae Milescu-Spatarul
2.Dinicu Golescu
3.Constantin Cantacuzino
Incepand cu secolul XVI tot mai multi invatati romani iau contact cu strainatatea.Ei sunt fie ambasadori ai domnitorilor romani la curtile europene,fie se adapostesc in marile orase fiind in conflict cu regimurile din tara.
Prezenta acestora in strainatate are un rol benefic pentru faptul ca ei aduc modelele civilizatiei occidentale in tarile romane,dar si transmit europei vestice informatii despre romani.
Nicolae Milescu-Spatarul : fost dregator roman in Moldova in a doua jumatate a secolului XVII.Traieste in exil la Moscova si primeste din partea tarului Petru cel Mare misiunea de a realiza o expeditie diplomatica in China (1675-1678).
El insemneaza toate aspectele calatoriei sale "In Tara Chitailor",de la relief,populatiile intalnite,organizarea economica si politica.
Milescu este considerat cel care a introdus portul occidental la Moscova,la influenta lui Petru cel Mare si-a obligat toti boierii sa-si rada barbile si sa poarte haine occidentale (nemtesti).
Dinicu Golescu : boier argesean din secolul XIX a realizat in anii 20' o calatorie prin imperiul habsburgic,ajungand pana in Elvetia.
El lasa o lucrare numita "Insemnari a calatoriei mele" intr-o gramatica foarte sofisticata.El este impresionat de nivelul de trai al taranilor,de cunostintele lor de istorie si geografie si de stiinta lor de carte.
Intors in tara,el isi pune averea in slujba educarii taranilor,deschizand "o scoala greceasca",chiar la conacul sau de la Golesti.
Teoria Continuitatii
Teoria lui Roesler a fost combatuta de mai multi istorici romani,printre care A.D. Xenopol si Dimitrie Onciul.
Xenopol spune ca nu se sustine teoria imigrationista din mai multe motive:
-Toponimia si hidronimia dacice;el arata ca daca daco-romanii ar fi parasit spatiul Nord-Dunarean s-ar fi pierdut si denumirile de ape si de locuri,iar migratorii ar fi ales propriile nume pentru apele si orasele intalnite in cale.Este cazul toponimelor si hidronimelor de origine slava pe care slavii le-au fixat.
-asemanarile cu albaneza se datoreaza originii comune traco-ilirice a substratului celor doua limbi;
-faptul ca in vreme de mai multe secole (perioada migratiilor) izvoarele nu-i amintesc pe daco-romani la Nord de Dunare se datoreaza prezentei numeroase a barbarilor care au luat prim-planul relatarilor.
-nu exista nici o atestare documentara a unei migratii masive de la Sud la Nord de Dunare in secolul XIII,atunci cand se presupune ca au imigrat romanii.
In toata perioada existentei lor,geto-dacii,daco-romanii si in final romanii au continuat sa traiasca in spatiul Nord-Dunarean.Din acest motiv teoria lui Xenopol care combate teoria imigrationista se numeste teoria continuitatii.
In secolul XX se dezvolta foarte mult arheologia,mai ales datorita lui Vasile Parvan,astfel continuitatea poate fi sustinuta si cu dovezi arheologice.
Dupa 1918,cand Transilvania reintra in granitele Romaniei,Ungaria reia cu mai mare inversunare teoria imigrationista,sperand sa obtina anularea tratatului de pace de la Trianon (1920) prin care Transilvania revenise Romaniei.
E randul altor istorici precum Nicolae Iorga sau Constantin Daicoviciu sa sustina teoria continuitatii.
Gheorghe Bratianu in lucrarea "Poporul roman o enigma si-un miracol" arata ca aparitia romanilor in spatiul rasaritean,izolati intr-o lume slava,s-a datorat tocmai continuitatii si a caracterului romanic foarte puternic.
In perioada comunista discutiile despre originea poporului roman ia o cotitura foarte ciudata.
In anii 50',in timpul lui Gheorghe Gheorghiu Dej,Romania aflandu-se sub tutela Moscovei,apar o serie de istorici care acrediteaza ideea ca poporul roman este slav,cel mai important fiind Mihail Roller.Situatia este echilibrata in prima perioada a regimului lui Ceausescu,insa in anii 70-80' ,Ceausescu,dorind iesirea de sub controlul sovietic si izolarea de occident,se afirma foarte puternic curentul daco-getic,astfel elementul dacic devine cel mai puternic,apar idei absurde ca inclusiv steagul tricolor era de pe vremea dacilor,iar rolul romanilor si al slavilor sunt reduse foarte mult.
Romanii sunt considerati imperialisti si invadatori,inferiori culturii dacilor.
Toate aceste excese au fost eliminate dupa 1990 cand etnogeneza poporului roman a fost reasezata,poporul roman fiind un popor romanic,vorbitor al unei limbi neolatine,la fel ca si italienii etc.
Xenopol spune ca nu se sustine teoria imigrationista din mai multe motive:
-Toponimia si hidronimia dacice;el arata ca daca daco-romanii ar fi parasit spatiul Nord-Dunarean s-ar fi pierdut si denumirile de ape si de locuri,iar migratorii ar fi ales propriile nume pentru apele si orasele intalnite in cale.Este cazul toponimelor si hidronimelor de origine slava pe care slavii le-au fixat.
-asemanarile cu albaneza se datoreaza originii comune traco-ilirice a substratului celor doua limbi;
-faptul ca in vreme de mai multe secole (perioada migratiilor) izvoarele nu-i amintesc pe daco-romani la Nord de Dunare se datoreaza prezentei numeroase a barbarilor care au luat prim-planul relatarilor.
-nu exista nici o atestare documentara a unei migratii masive de la Sud la Nord de Dunare in secolul XIII,atunci cand se presupune ca au imigrat romanii.
In toata perioada existentei lor,geto-dacii,daco-romanii si in final romanii au continuat sa traiasca in spatiul Nord-Dunarean.Din acest motiv teoria lui Xenopol care combate teoria imigrationista se numeste teoria continuitatii.
In secolul XX se dezvolta foarte mult arheologia,mai ales datorita lui Vasile Parvan,astfel continuitatea poate fi sustinuta si cu dovezi arheologice.
Dupa 1918,cand Transilvania reintra in granitele Romaniei,Ungaria reia cu mai mare inversunare teoria imigrationista,sperand sa obtina anularea tratatului de pace de la Trianon (1920) prin care Transilvania revenise Romaniei.
E randul altor istorici precum Nicolae Iorga sau Constantin Daicoviciu sa sustina teoria continuitatii.
Gheorghe Bratianu in lucrarea "Poporul roman o enigma si-un miracol" arata ca aparitia romanilor in spatiul rasaritean,izolati intr-o lume slava,s-a datorat tocmai continuitatii si a caracterului romanic foarte puternic.
In perioada comunista discutiile despre originea poporului roman ia o cotitura foarte ciudata.
In anii 50',in timpul lui Gheorghe Gheorghiu Dej,Romania aflandu-se sub tutela Moscovei,apar o serie de istorici care acrediteaza ideea ca poporul roman este slav,cel mai important fiind Mihail Roller.Situatia este echilibrata in prima perioada a regimului lui Ceausescu,insa in anii 70-80' ,Ceausescu,dorind iesirea de sub controlul sovietic si izolarea de occident,se afirma foarte puternic curentul daco-getic,astfel elementul dacic devine cel mai puternic,apar idei absurde ca inclusiv steagul tricolor era de pe vremea dacilor,iar rolul romanilor si al slavilor sunt reduse foarte mult.
Romanii sunt considerati imperialisti si invadatori,inferiori culturii dacilor.
Toate aceste excese au fost eliminate dupa 1990 cand etnogeneza poporului roman a fost reasezata,poporul roman fiind un popor romanic,vorbitor al unei limbi neolatine,la fel ca si italienii etc.
Informatii privind romanitatea romanilor (Sec VII-XX)
Primele informatii despre romani apar inca din secolul VII in
izvoarele bizantine.Romanii sunt mentionati cu termenul germanic de
Vlah si derivatele acestuia (Valah,voloh,olah,blah).
Prima informatie ii apartine imparatului bizantin Mauricius in tratatul militar Strategikon(sec VII).
In secolul VIII vlahorincinii sunt amintiti in actele manastirii Costamonitu de la muntele Athos.
In secolul X vlahii sunt amintiti din nou intr-o scrisoare a imparatului bizantin Vasile al II-lea.Dupa asezarea maghiarilor in Panonia,informatiile despre romani se-mbogatesc,gasindu-i si la cronicarii unguri.
In secolul XII apare lucrarea notarului Anonymus numita Gesta hungarorum (faptele ungurilor) care spune ca la sosirea maghiarilor in Transilvania i-au gasit pe vlahi si pe slavi.
Un alt cronicar maghiar Simon de Kesa spune ca vlahii sunt urmasi ai romanilor si ca la venirea hunilor romanii s-au intors in Italia,ramanand aici decat agricultorii si pastorii.
In secolul XV apar primele informatii ale unor scriitori umanisti:Enea Silvio Piccolomini cunoscut si sub numele de Papa Pius al II-lea.
Aduna informatii despre vlahi si spune ca sunt urmasi ai romanilor si ca vorbesc in continuare limba latina.
Primii umanisti romani au fost cronmicarii moldoveni Miron Costin,Grigore Ureche si Ion Neculce.
Ei vorbesc despre originea comuna a romanilor:"Toti de la Ram(Roma)se trag."(Grigore Ureche)
Miron Costin foloseste pentru spatiul romanesc numele de Dacia.
Cel mai mare umanist roman a fost Dimitrie Cantemir.El a lasat o lucrare monumentala numita "Descrierea Moldovei" in care isi prezinta tara cu originile si realizarile sale.
In secolul XVIII Transilvania se afla sub ocupatie Austriaca (Habsburgica).Sub influenta unor oameni de cultura precum Gheorghe Sincai,Samuil Micu,Petru Maior,apare o miscare de emancipare (redesteptare nationala) care urmarea iesirea romanilor de sub dominatie straina.
Acesti scriitori formeaza "Scoala Ardeleana" si avanseaza teoria ca romanii sunt decat urmasii romanilor,fara alte influente.Ei incearca sa demonstreze ca si cuvintele pe care azi le numim dacice,au radacini romane.
Aceste argumente au fost folosite in redactarea unui memoriu numit Suplex Libelus Valachorum,trimis in 1791 imparatului Leopold al II-lea,in care erau cerute respectarea drepturilor romanilor pe baza vechimii lor in acest teritoriu.
In 1867 se formeaza Austro-Ungaria.Dorind sa justifice pretentiile maghiarilor asupra Transilvaniei,mai multi istorici austrieci au creat o teorie care spune ca odata cu retragerea aureliana,toata populatia daciei a trecut la Sud de Dunare si a revenit abia in secolul XIII,gasindu-i pe maghiari stabiliti aici.
Aceasta teorie se numeste imigrationista.Cel mai puternic sustinator al ei este Robert Roesler.
Argumentele sale sunt:
-dupa razboaiele daco-romane toata populatia daciei a fost distrusa;
-colonistii care au populat Dacia in perioada stapanirii romane s-au retras odata cu Aurelian pentru ca nu aveau nimic comun cu acest spatiu;
-poporul roman s-a format intre Dunare si Balcani (asemanarile dintre romana si albaneza);
-dupa marea invazie mongola (1241) romanii trec Dunarea si se stabilesc in spatiul in care ii cunoastem astazi.
Prima informatie ii apartine imparatului bizantin Mauricius in tratatul militar Strategikon(sec VII).
In secolul VIII vlahorincinii sunt amintiti in actele manastirii Costamonitu de la muntele Athos.
In secolul X vlahii sunt amintiti din nou intr-o scrisoare a imparatului bizantin Vasile al II-lea.Dupa asezarea maghiarilor in Panonia,informatiile despre romani se-mbogatesc,gasindu-i si la cronicarii unguri.
In secolul XII apare lucrarea notarului Anonymus numita Gesta hungarorum (faptele ungurilor) care spune ca la sosirea maghiarilor in Transilvania i-au gasit pe vlahi si pe slavi.
Un alt cronicar maghiar Simon de Kesa spune ca vlahii sunt urmasi ai romanilor si ca la venirea hunilor romanii s-au intors in Italia,ramanand aici decat agricultorii si pastorii.
In secolul XV apar primele informatii ale unor scriitori umanisti:Enea Silvio Piccolomini cunoscut si sub numele de Papa Pius al II-lea.
Aduna informatii despre vlahi si spune ca sunt urmasi ai romanilor si ca vorbesc in continuare limba latina.
Primii umanisti romani au fost cronmicarii moldoveni Miron Costin,Grigore Ureche si Ion Neculce.
Ei vorbesc despre originea comuna a romanilor:"Toti de la Ram(Roma)se trag."(Grigore Ureche)
Miron Costin foloseste pentru spatiul romanesc numele de Dacia.
Cel mai mare umanist roman a fost Dimitrie Cantemir.El a lasat o lucrare monumentala numita "Descrierea Moldovei" in care isi prezinta tara cu originile si realizarile sale.
In secolul XVIII Transilvania se afla sub ocupatie Austriaca (Habsburgica).Sub influenta unor oameni de cultura precum Gheorghe Sincai,Samuil Micu,Petru Maior,apare o miscare de emancipare (redesteptare nationala) care urmarea iesirea romanilor de sub dominatie straina.
Acesti scriitori formeaza "Scoala Ardeleana" si avanseaza teoria ca romanii sunt decat urmasii romanilor,fara alte influente.Ei incearca sa demonstreze ca si cuvintele pe care azi le numim dacice,au radacini romane.
Aceste argumente au fost folosite in redactarea unui memoriu numit Suplex Libelus Valachorum,trimis in 1791 imparatului Leopold al II-lea,in care erau cerute respectarea drepturilor romanilor pe baza vechimii lor in acest teritoriu.
In 1867 se formeaza Austro-Ungaria.Dorind sa justifice pretentiile maghiarilor asupra Transilvaniei,mai multi istorici austrieci au creat o teorie care spune ca odata cu retragerea aureliana,toata populatia daciei a trecut la Sud de Dunare si a revenit abia in secolul XIII,gasindu-i pe maghiari stabiliti aici.
Aceasta teorie se numeste imigrationista.Cel mai puternic sustinator al ei este Robert Roesler.
Argumentele sale sunt:
-dupa razboaiele daco-romane toata populatia daciei a fost distrusa;
-colonistii care au populat Dacia in perioada stapanirii romane s-au retras odata cu Aurelian pentru ca nu aveau nimic comun cu acest spatiu;
-poporul roman s-a format intre Dunare si Balcani (asemanarile dintre romana si albaneza);
-dupa marea invazie mongola (1241) romanii trec Dunarea si se stabilesc in spatiul in care ii cunoastem astazi.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)